Ontwikkelingen

Inleiding

Dit is de tweede tweemaandsrapportage 2018. We rapporteren in deze rapportage over de voortgang van de doelen over de maanden maart en april 2018. Qua financiën rapporteren we over de eerste vier maanden van 2018. We nemen namelijk de financiële afwijkingen uit de tweemaandsrapportage januari-februari 2018 ook in deze rapportage op, omdat we de raad nu voorstellen de meerjarenbegroting 2018-2021 hierop aan te passen. Over de maanden januari en februari melden we per saldo de volgende financiële afwijking:

Stand

2018

2019

2020

2021

Januari-februari

68.000

N

41.000

N

41.000

N

41.000

N

Over de maanden tot en met april is de stand:

Stand

2018

2019

2020

2021

Maart-april

214.750

N

197.250

N

197.250

N

197.250

N

De stand eind april is cumulatief. In tweemaandsrapportage maart-april zijn de financiële afwijkingen over de maanden maart en april toegevoegd aan de tweemaandsrapportage januari-februari. Voor een specificatie per taakveld en een totaaloverzicht verwijzen we naar het kopje Financiën.
De tweemaandsrapportage maart-april bieden we ter besluitvorming aan de gemeenteraad aan. Het raadsvoorstel vindt u onder het kopje Raadsvoorstel.

Na deze rapportage ontvangt u nog vier rapportages:

Nr.

Rapportage over

Voorbespreking

Raad

1

Mei & juni

Ter info naar de raad

2

Juli & augustus

16-10

30-10

3

September & oktober

04-12

18-12

4

November & december

Ter info naar de raad

De financiële aandachtspunten in deze rapportage bekijken we bij de derde en de vierde rapportage opnieuw. Mocht een financieel aandachtspunt later leiden tot een definitieve financiële afwijking dan stellen we de raad bij de tweemaandsrapportage juli-augustus (besluitvormende) voor om de meerjarenbegroting hierop aan te passen.

In de rapportage maken we gebruik van vier symbolen. Ieder symbool geeft de volgende status weer:
 = afgerond
 = op koers
 = bijsturen
 = niet haalbaar

Ontwikkelingen uit het college van burgemeester en wethouders
Het kopje ‘overige ontwikkelingen’ is vooral bedoeld om een plekje te geven aan de ontwikkelingen die het college graag met de raad wilt delen. Op dit moment is er nog niks te melden.

Ontwikkelingen bedrijfsvoering
Het kopje 'ontwikkelingen bedrijfsvoering' is vooral bedoeld om een plekje te geven aan de ontwikkelingen: in- & uitstroom, inhuur en ziekteverzuim. De onderdelen in- & uitstroom en ziekteverzuim nemen we hieronder op. Het onderdeel inhuur nemen we in de tweemaandsrapportage mei-juni op.

Het MT heeft eind 2017 volgens onderstaand overzicht aangegeven welke onderwerpen aan de diverse gremia worden gepresenteerd en met welke frequentie de informatie beschikbaar wordt gesteld.  

Overzicht wie ontvangt wanneer welke  informatie over HR onderwerpen

Bezetting*

Ziekteverzuim

HR cyclus

SPP

Raad

2 keer per jaar

2 keer per jaar

2 keer per jaar

1 keer per jaar

B&W

2 keer per jaar

2 keer per jaar

2 keer per jaar

1 keer per jaar

MT

1 keer per 2 maanden

1 keer per 2 maanden

2 keer per jaar

1 keer per jaar

TL

1 keer per 2 maanden

1 keer per 2 maanden

2 keer per jaar

1 keer per jaar

OR

1 keer per 2 maanden

1 keer per 2 maanden

2 keer per jaar

1 keer per jaar

* Betreft aantal fte in dienst, instroom, uitstroom, opbouw personeelsbestand en aantal fte externe inhuur
  met reden inhuur.

We rapporteren bij de tweemaandsrapportage maart-april en de tweemaandsrapportage november-december (laatste) over de HR cyclus. Bij de laatste rapportage rapporteren we over Strategische Personeelsplanning (SPP).

1. In- & uitstroom
In de maanden maart en april 2018 zijn twee mensen in dienst gekomen (1,7 fte). Het gaat om het invullen van reguliere vacatures. Er zijn geen mensen uit dienst gegaan in maart en april 2018.
Bron: Youforce

2. Ziekteverzuim
De cijfers van het ziekteverzuim 2018 zetten we af ten opzichte van het ziekteverzuim 2017.

Grafiek 1

Bron verzuimmanager   

Toelichting grafiek 1
Het ziekteverzuim is hoger dan in 2018. Dit wordt veroorzaakt doordat meer medewerkers langdurig ziek zijn. De oorzaken hiervan zijn bij het merendeel niet werk gerelateerd. Het kort verzuim is lager dan in 2017. In verband met de privacy mogen we niet rapporteren over de oorzaken van ziekteverzuim. Leidinggevende, bedrijfsarts en medewerker zijn wel goed met elkaar in overleg.

3. Personeelsgesprekken
Twee keer per jaar rapporteert Personeelszaken over het aantal gevoerde personeelsgesprekken. Over 2017 zijn 110 beoordelingsgesprekken gevoerd en afgerond. Dit is bijna 80%. In de meeste situaties waarbij er geen beoordeling heeft plaatsgevonden, zijn de oorzaken langdurig ziekte van medewerker en wisseling van leidinggevende.

Ruim 68% van de prestatiegesprekken is gestart waarvan een deel is afgerond. Leidinggevende gaan de komende weken gesprekken afronden en waar nodig starten en afronden.