Raadsvoorstel

Datum vergadering gemeenteraad

Voorstelnummer

Agendapunt

10 juli 2018

RV/18/00859

Voorstel ingebracht door

R.van Nifterik

Portefeuillehouder
Begrotingsprogramma en taakveld

College van B&W

00. Alle taakvelden

Onderwerp

Tweemaandsrapportage maart-april 2018

Geacht raadslid,

Voorgesteld besluit

  1. De tweemaandsrapportage maart-april 2018 vast te stellen.

2a. De bijbehorende financiële effecten vast te stellen:

  • Mutatie saldo programma Inwonerszaken: € 20.750,- (nadeel);
  • Mutatie saldo programma Ruimte: € 153.000,- (nadeel);
  • Mutatie saldo programma Bedrijfsvoering: € 41.000,- (nadeel).

2b. Als onderdeel van bovenstaande mutaties:

  • Het nadeel van € 24.000,- (ICT kosten) binnen het taakveld Overhead te onttrekken aan de reserve Informatie- & automatiseringsplan 2017 - 2021;
  • Het voordeel van € 39.500,- (IBOR taken Avri) binnen het taakveld Begraafplaatsen te storten in de voorziening Afkoopsommen onderhoud begraafplaatsen;
  • Het voordeel van € 4.000,- (IBOR taken Avri) binnen het taakveld Riolering te storten in de voorziening Gemeentelijk RioleringsPlan;

3.   Begrotingswijziging 2018, nummer 6 vast te stellen.

Samenvatting van het voorstel

Dit is de tweemaandsrapportage maart-april 2018. We rapporteren in deze rapportage over de voortgang van de doelen over de maanden maart en april 2018. Qua financiën rapporteren we over de eerste vier maanden van 2018. We nemen namelijk de financiële afwijkingen uit de tweemaandsrapportage januari-februari 2018 ook in deze rapportage op, omdat we de raad nu voorstellen de meerjarenbegroting 2018-2021 hierop aan te passen.
Dit heeft tot gevolg dat we budgetafwijkingen via een begrotingswijziging verwerken in de meerjarenbegroting 2018-2021.

HOOFDLIJNEN

  1. Wat is de aanleiding van dit voorstel en wat is het (wettelijk) beleidskader?

In het kader van het project herijking planning- & control cyclus heeft u de wens een tweemaandsrapportage te ontvangen. We richten ons hierbij meer op de voortgang van het beleid. In deze tweemaandsrapportage maart-april gaan we in op de ontwikkelingen in het lopende begrotingsjaar tot en met april jl.. U vindt de tweemaandsrapportage maart-april 2018 (website) via deze link.

Tweemaandsrapportages zijn wettelijk niet verplicht. Op grond van artikel 212 van de Gemeentewet kan een gemeente via een verordening hiervoor kiezen. In de verordening 212 gemeente Buren 2017 staat dat we u door middel van tussenrapportages informeren over de realisatie van de begroting. Vooralsnog zesmaal per jaar.

  1. Wat is het beoogde effect; wat willen we bereiken? En waarom op deze manier?

Met deze rapportage geeft u aan kennis te nemen van de voortgang op beleid en stemt u hiermee in zoals we deze aan u presenteren. Ook neemt u kennis van de punten waarop we bij willen sturen.
De bijbehorende begrotingsmutatie stelt u vast. Door deze vast te stellen, nemen we alle financiële effecten uit de rapportage mee in het voortschrijdend saldo van de jaarstukken.

  1. Wat zijn de nadelen en/of mogelijke risico’s als de raad het voorstel overneemt?

Het verwachte rekeningresultaat 2018 is € 207.500,- negatief. Tot op heden zijn er geen voldoende concrete incidentele meevallers die het negatieve saldo  goed maken.

  1. Wat betekent het als de raad dit voorstel niet overneemt?

Wanneer u het voorstel niet overneemt kunnen we de begrotingswijziging niet verwerken. De begroting passen we niet aan conform de laatste ontwikkelingen. We hebben geen zekerheid over de beschikbare begrotingsruimte voor (noodzakelijke) uitgaven. Dat kan leiden tot situaties van onrechtmatigheid.

  1. Is het een begrotingswijziging?

Ja. Begrotingswijziging 2018, nummer 6.

TOELICHTING EN UITVOERING

  1. Beleidskader

De tweemaandsrapportage en de eisen die hieraan worden gesteld, zijn opgenomen in de verordening 212 gemeente Buren 2017 van de gemeente Buren. Deze financiële verordening is door de raad vastgesteld op 24 oktober 2017.

  1. Effectmeting, planning en evaluatie

We zijn bezig om de producten uit de P&C-cyclus te herijken. De tweemaandsrapportage is daar een onderdeel van. Gedurende het begrotingsjaar 2018 informeren we de raad zesmaal over de voortgang van de in de begroting 2018 opgenomen doelen en financiën. De eerste, derde en zesde rapportage bieden we de raad ter informatie aan. De tweede, vierde en vijfde rapportage bieden we de raad ter besluitvorming aan.

Na iedere tweemaandsrapportage evalueren we het proces en het document (website) en proberen we de verbeteringen in de volgende rapportage mee te nemen. Eind 2018/ begin 2019 evalueren we met de gemeenteraad de nieuwe opzet (van de website) en werkwijze (tweemaandelijks).

  1. Financiën

Als gevolg van de financiële ontwikkelingen genoemd in deze rapportage wijzigen de programmatotalen en het verwachte rekeningresultaat 2018.

In de tabel hieronder is de voortgang ten opzichte van de vastgestelde begroting opgenomen.

Mutatie 2018

V / N ¹

Vastgesteld begrotingssaldo 2018

7.250

V

Mutatie saldo programma Inwonerszaken

20.750

N

Mutatie saldo programma Ruimte

153.000

N

Mutatie saldo programma Bedrijfsvoering

41.000

N

Verwacht rekening resultaat 2018 na de tweemaandsrapportage maart-april

207.500

N

¹ V = Voordeel / N = nadeel

Ontwikkeling reserves

We stellen een verrekening voor met een reserve. Hieronder geven we weer om welke reserve het gaat.

Onderwerp

Mutatie 2018

V / N

Huidige stand reserve Informatie- & automatiseringsplan 2017 - 2021 ²

416.500

V

Onderuitputting ICT kosten 2017

18.750

N

Diverse kosten ICT 2018

24.000

N

Verwachte stand per 31/12/2018

373.750

V

² hierover neemt de raad nog een besluit bij de behandeling van de jaarstukken 2017.

Bij de vaststelling van het Informatie- & automatiseringsplan 2017 - 2021 stelde de raad het uitgangspunt vast dat we extra kosten of meevallers op ICT gebied verrekenen met de bijbehorende reserve.

  1. Communicatie

Er vindt geen aparte communicatie over de tweemaandsrapportage plaats.

  1. Burgerparticipatie

Burgerparticipatie is niet van toepassing op de tweemaandsrapportage.

  1. Deregulering

Deregulering is niet van toepassing op de tweemaandsrapportage.

  1. Achtergrondinformatie

Niet van toepassing

Bijlagen:

  • Raadsbesluit
  • U kunt de tweemaandsrapportage maart-april raadplegen via deze link.
  • Tweemaandsrapportage maart-april 2018 - Financiële toelichting (betreft de toelichting van alle financiële afwijkingen in één document)

Inlichtingen bij:   
Naam   R.van Nifterik      
Afdeling   Bedrijfsvoering

Datum vergadering gemeenteraad

Voorstelnummer

Agendapunt

10 juli 2018

RV/18/00859

Onderwerp   Tweemaandsrapportage maart-april 2018

De Gemeenteraad van Buren;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 5 juni 2018;

besluit:

  1. De tweemaandsrapportage maart-april 2018 vast te stellen.

2a. De bijbehorende financiële effecten vast te stellen:

  • Mutatie saldo programma Inwonerszaken: € 20.750,- (nadeel);
  • Mutatie saldo programma Ruimte: € 153.000,- (nadeel);
  • Mutatie saldo programma Bedrijfsvoering: € 41.000,- (nadeel).

2b. Als onderdeel van bovenstaande mutaties:

  • Het nadeel van € 24.000,- (ICT kosten) binnen het taakveld Overhead te onttrekken aan de reserve Informatie- & automatiseringsplan 2017 - 2021;
  • Het voordeel van € 39.500,- (IBOR taken Avri) binnen het taakveld Begraafplaatsen te storten in de voorziening Afkoopsommen onderhoud begraafplaatsen;
  • Het voordeel van € 4.000,- (IBOR taken Avri) binnen het taakveld Riolering te storten in de voorziening Gemeentelijk RioleringsPlan;

3.   Begrotingswijziging 2018, nummer 6 vast te stellen.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 10 juli 2018

De griffier,                        De voorzitter,

G. van Droffelaar             J.A. de Boer MSc